GPL inseamna Gaz Petrolier Lichefiat.
Este un produs derivat, brut, care in general este facut dintr-un amestec de propan si butan.

Una din principalele caracteristici care diferentiaza propanul si butanul unul de celalalt si care defineste folosirea lor este “presiunea vaporilor” care corespunde echilibrului fazei gazoase cu faza lichida.
“Presiunea vaporilor” propanului si butanului creste proportional cu temperatura.
Deoarece volumul GPL in faza gazoasa este mai mare decit volumul aerului, la orice scurgere, GPL  va curge in jos.

Propanul si butanul sunt inflamabile ca orice combustibil. De aceea este foarte important a se evita manipularea acestora in apropierea focului deschis si a obiectelor care au o temperatura ridicata.
In atmosfera GPL poate produce amestecuri inflamabile ce nu sunt usor de vazut.
Cind se afla in faza lichida acesta creaza o “ceata” caracteristica extrem de inflamabila care se aseaza pe pamint. De asemenea se recomanda sa nu se inhaleze (chiar daca nu este otravitor) din cauza calitatilor sale anestezice.
Chiar mai mult, este bine sa se evite contactul direct cu GPL in faza lichida deoarece din cauza evaporarii sale foarte rapide produce arsuri prin racire.

Folosit in moto-tractiune, gpl-ul ofera vehiculului performante excelente in termeni de putere, flexibilitate si buna functionare a motorului. Previne  uzura prematura, prelungeste viata bujiilor, a supapelor si pistoanelor si mentine caracteristicile motorului mai mult timp.

La vehiculele alimentate cu benzina si motorina este arhi-cunoscut faptul ca principalele elemente poluatoare sunt: oxizii de carbon, oxizii de azot si particulele de praf (particule microscopice ce contin un amestec chimic – valabil pentru motoarele pe motorina), care reprezinta inca o problema grava, nerezolvata.

GPL-ul are emisiile de oxizi de carbon si nitrogen mult mai mici decat motoarele pe benzina, iar in cazul oxizilor de azot si a particulelor de praf  GPL-ul polueaza cu 90% mai putin decat motorina.

GPL este o sursa de energie de inalta calitate si este larg folosit in domeniul civil, industrial, agricol, mestesugaresc, precun si in cel auto. In ceea ce priveste alimentarea motoarelor cu GPL, testele au dovedit ca, atunci cind sunt comparate cu cele alimentate cu benzina, acesta are o eficienta mai ridicata cu aproape 8% ceea ce reduce coeficientii de echivalenta ai butanului si propanului, la valorile teoretice de 8%.

Oricum, este important sa se sublinieze ca autovehiculele de productie mai recenta au un nivel de adaptabilitate foarte inalt, aceasta reprezentind un avantaj in ceea ce priveste reducerea consumului,.De aceea, se poate afirma ca GPL este un combustibil foarte bun: are caracteristici anti-detonante foarte bune si dezvolta aceeasi putere ca si motoarele alimentate cu benzina.

Mai mult decit atit, are o mai buna eficienta in ceea ce priveste consumul si produce emisii mai putin poluante.

In concluzie, din punct de vedere tehnic GPL ofera:

–         emisii mai putin poluante

–         o viata mai lunga uleiului lubrifiant (acesta nu este diluat de benzina)

–         o viata mai lunga motorului (nu exista depuneri de carbon)

Da, instalatiile gpl marca BRC suporta motoare cu 3-4-5-6-8-10-12 cilindrii, motoare aspirate sau turbo.

Nu, dimpotriva, este doar un mit raspandit eronat. GPL-ul este un carburant mai curat decat benzina, care nu lasa depuneri de calamina in motor, are o ardere completa, ce prelungeste viata bujiilor si nu murdareste uleiul, datorita faptului ca particulele de gaz nu se amesteca cu uleiul. Cea mai raspandita poveste este „arderea uscata”. Arderea prin felul ei este „uscata” indiferent de tipul de combustibil. Motorul in 4 timpi are instalatie proprie de ungere, instalatie ce asigura ungerea sub presiune a tuturor componentelor in miscare, supuse frecarii, inclusiv a supapelor si a cilindrilor.

Nu, dimpotriva, este doar un mit raspandit eronat. GPL-ul este un carburant mai curat decat benzina, care nu lasa depuneri de calamina in motor, are o ardere completa, ce prelungeste viata bujiilor si nu murdareste uleiul, datorita faptului ca particulele de gaz nu se amesteca cu uleiul. Cea mai raspandita poveste este „arderea uscata”. Arderea prin felul ei este „uscata” indiferent de tipul de combustibil. Motorul in 4 timpi are instalatie proprie de ungere, instalatie ce asigura ungerea sub presiune a tuturor componentelor in miscare, supuse frecarii, inclusiv a supapelor si a cilindrilor.

Categoric NU. Rezervoarele de gpl sunt facute din otel special gros de 3-4 mm si rezista la o presiune de cateva zeci de ori mai mare decat presiunea pe care o aveti in mod normal in rezervor atunci cand alimentati intr-o statie gpl. Ca masura de protectie acestea se pot umple doar la 80% din capacitatea lor pentru ca gpl-ul sa se poata dilata. Multivalva atasata rezervorului este prevazuta cu o supapa speciala in caz de incendiu, care elimina gazul treptat, fara ca rezervorul sa explodeze.  Practic un rezervor de gpl este mai sigur decat unul de benzina. Chiar si in cazul unui impact direct in care masina este distrusa complet acesta nu elimina schije si refuleaza gazul in mod controlat eliminand posibilitatea unei explozii.

Un vehicul pe gaz se alimenteaza conectand pistolul special la priza de alimentare a masinii (de obicei instalata in aripa spate sau chiar langa gura de alimentare cu benzina). Aceste prize de alimentare difera de la o tara la alta, dar se pot monta diferite adaptoare pt. a fi compatibile intre ele.  Inainte sa plecati in afara tarii este bine sa aveti la indemana un adaptor pt. tara pe care o vizitati.

Calculele difera de la caz la caz, incepand de la capacitatea rezervorului (pe fiecare rezervor este stantat nr. de litrii). Din motive de securitate, normele prevad o umplere de maxim 80% a rezervorului de gaz. De exemplu, intr-un rezervor de 60 de litrii se pot stoca efectiv 48 de litrii de gaz. Presupunand ca la fiecare 10 km se consuma 1 litru de gaz  (cu 1 litru de benzina ati fi facut in jur de 12 km) veti avea o autonomie de 480 km.

Conditii de drum diferite si uneori compozitia chimica a gpl-ului schimbata, ceea ce poate influenta consumul foarte mult. Din acest motiv este bine sa faceti o comparatie in  circumstante asemanatoare.

Instalatia gpl nu afecteaza absolut deloc buna functionare a motorului, mai mult decat atat ii prelungeste viata.

Puteti converti aproape toate autovehiculele fara sa aveti probleme tehnice, atat masinile cu injectie cat si cele cu carburatie, euro sau non-euro, motoare supra-alimentate sau aspirate. Va sugeram totusi sa apelati la un montator autorizat care va va verica tipul de motor si va va oferii toate informatiile necesare.

In cazul celei mai avansate instalatii gpl (injectie secventiala de gaz multipunct) nu veti putea observa diferenta de putere in timpul folosirii vehiculului (o pierdere de aproximativ 2-3%, vizibila doar pe standul dinamic),  diferenta de putere fiind mai mare pentru instalatiile mai putin moderne (cu amestec traditional, cum ar fi carburatia).

GPL-ul este de asa natura incat are o energie specifica mai scazuta decat a benzinei, consumul crescand astfel cu 20%.

Nu au nevoie de intretinere specifica, va sugeram sa urmati indicatiile din manualul de intretinere.

Pretul unui litru de gpl este aproximativ la jumatatea pretului unui litru de benzina.